Japanska ord..

Datum: 2010-04-09 Tid: 18:47:15
Som jag skrivit typ 1000 gånger tidigare så älskar jag manga/anime och japan, tycker även om japanska! jag är ingen expert på språket och jag kan nästan ingenting men lär mig mer än gärna! Jag kan bara vissa enstaka ord.

Jag tänkte försöka skriva olika ord och dess mening lite då och då i min blogg, vad vet jag, de kan ju finnas någon som tycker om språket, prcis som jag... annars får det väll bara vara lite utfyllnad av bloggen.

Dagens ord är Kawaii.
Kawaii betyder oftast "gullig" men kan användas som söt, barnslig, oskyldig eller rörande.
Kawaii kan också betyda lite mer negativa saker som: hjälplöst, sårbart, litet, svagt eller rent ut sagt patetiskt.

Exempel på meningar:

– Kawaii desu ne!
Visst är det gulligt? ("Ne" betyder att den andra ska samtycka)

- Hai, so desu yo! Ja, det är det!


Kawaii kopplar många ihop med bilder på söta, färg-glada små gubbar, ofta ritade som mat med ögon,näsa och mun.  Exempel på sådanna gubbar finner ni nedan.



Man får inte blanda ihop Kawaii med ordet "Kowai", som betyder läskig, skrämmande.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0